محصولات مدرن هوندا در سالهای اخیر در کشور ما ظاهر شده اند؛ اما به دلایلی از جمله قیمت های بالا ، به مدل های کره ای به اندازه بازار ایران توجهی نمی شود. کراس اوور HR-V اکنون با قیمتی مناسب و رقابتی وارد کشور می شود. در این مقاله نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.
هوندا قدمتی تقریباً 100 ساله دارد و هم اکنون به عنوان یکی از 10 مارک برتر جهانی اتومبیل شناخته می شود. اما او هرگز حضور گسترده ای در بازار ایران نداشت. نام هوندا شبیه موتورهای معروف 125 متر مکعب است. برای ساکنان کشورمان ببینید و بسیاری از مردم هنوز با محصولات خودروسازی این برند آشنا نیستند. جالب اینجاست که در جریان موج اول واردات خودروهای خارجی به ایران ، که در سالهای اخیر قبل از انقلاب اسلامی رخ داد ، هیچ خبری از محصولات هوندا نبود؛ اما در موج دوم واردات (اوایل دهه 1970) با کپی های سیویک و آکورد ، رانندگان و علاقه مندان در کشور هیجان زده شدند. هوندا از اواسط دهه 1980 حتی در موج سوم واردات خودرو قرار نگرفته است.
گروه خودروسازی هوندا دارای کالاهای معروف و پرفروش جهان در کلاس های مختلف است. محبوب ترین خودروهای این برند از جمله سیویس ، آکورد و کراس آوور CR-V چندین سال پیش وارد ایران شدند؛ اما به دلایل مختلف مانند قیمتهای نسبتاً بالا در مقایسه با رقبا ، جمعیت کشور ما مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال ، سطح کیفیت بسیار خوب آنها غیرقابل انکار است.
محبوبیت کراس اوور هوندا با CR-V از 1995 آغاز شد. این شرکت به سرعت متوجه اهمیت مدل های به اصطلاح شاسی بلند در بازارهای جهانی شد و از سال 1998 مدل HR-V را معرفی کرد که دارای اندازه بدنه و قیمت فروش است. اولین نسل این خودرو تا سال 2006 در خط تولید هوندا بود و استقبال خوبی از آن شد. پس از آن ، هوندا شانس خود را در کلاس وسایل نقلیه تمام زمینی و مینی SUV ها امتحان کرد و با انتشار محصولاتی مانند BR-V و کروز رود ، انتشار نسخه جدید HR-V را به تعویق انداخت.
نسل دوم HR-V در سال 2014 معرفی شد و از سال 2016 به بازار جهانی عرضه شده است. در حال حاضر این دستگاه در ژاپن ، برزیل ، آرژانتین ، مکزیک ، اندونزی ، انگلیس و ایالات متحده مونتاژ می شود. HR-V نزدیک به 82،000 واحد در سال فقط در ایالات متحده فروخته می شود. با این حال ، تفاوت قیمت قابل توجهی بین نسخه های موجود در این کشور و سایر نقاط جهان وجود ندارد.
ظاهر در طراحی و بدنه
طراحی نسل جدید HR-V با مدل قبلی قابل مقایسه نیست. این مدل که کاملاً الهام گرفته از معروف CR-V است ، طرفداران این کلاس بدنه را با بدنهای کم حجم تر جذب می کند. پلت فرم HR-V اقتباس از کوچکترین محصول هوندا ، Fit ، بسیار شبیه مدل های XR-V و WR-V است که برای بازارهای خاص هوندا مانند چین تولید شده است.
نمای جلوی آن جذابیت و ظاهر اسپرت HR-V را نشان می دهد. شکل چراغها آنقدر جسورانه و کینه آمیز نیست. اما بسیار جذاب به نظر می رسد و کاملاً با شیشه شیشه ای متناسب است. با این حال ، HR-V از نظر قیمت در کلاس خودروهای ارزان قیمت ژاپنی طبقه بندی می شود. از نظر ظاهری ، از پلاستیک محدود استفاده می کند و به خصوص در بیشتر سپرها ، از همان رنگ بدنه فلزی برخوردار است. در جلوی HR-V چندین فضای خالی وجود دارد که قرار دادن پلاک آن را دشوار می کند. با این وجود یک شیشه جلوی اتومبیل بزرگ و نسبتاً خوش فرم تحت عنوان صفحه قرار دارد که در چند سانتی متر زیر آرم هوندا قرار دارد و از زیبایی بصری کاسته می شود. چراغهای جلو LED کاملاً در لامپهای مثلثی و ورزشی HR-V متناسب با دو کانال هوایی موجود در سپر است که در آن یک چراغ مه شکن دور کوچک در گوشه های داخلی قرار دارد. به طور کلی ، طراحی جلوی HR-V قابل قبول است و آن را به یکی از زیباترین اتومبیل های جمع و جور در جهان تبدیل کرده است. با این حال ، مزدا CX-3 و تویوتا CH-R جوان تر هستند.
طراحی نمای جانبی HR-V با خطوط حجمی و قرار دادن صحیح عناصر مختلف همراه است. بال های روی گلگیرها و زیر پدال ها تا قسمت انتهای ضربه گیرها در طرفین امتداد دارند ، اما باریک و جمع و جور هستند تا به ظاهر فلزی بدن آسیب نرسانند. HR-V مانند اتومبیل های جمع و جور ، یک دسته پلاستیک در پشت دارد. در گوشه پنجره پنهان است. حالت سه بعدی این خودرو با طرحی موج دار در جبهه جلو تقویت می شود و کاملاً با شکل چراغهای جلو و سپر ترکیب می شود. این باعث می شود HR-V بزرگتر بزرگتر و جذاب تر شود. برجسته استفاده از خطوط حجمی را می توان در پشت درب مشاهده کرد که از زیر دسته شروع می شود و به جلو ادامه می یابد.
قسمت عقب هوندا HR-V تحت تأثیر چراغهای بزرگ و بیرون زدگی بسیار واضح در بدنه است که با یک خط نیم دایره ای در پشت چراغهای جلو و روی بالهای آن طرف دیگر ادامه می یابد. اندازه پنجره عقب کمی کوچک و محدود به نظر می رسد؛ علاوه بر این ، برف خالص در این منطقه با اندازه پنجره عقب مطابقت ندارد. استفاده از یک بال جریان هوا باعث تقویت احساس ورزشی HR-V می شود. اما عرض زیاد جعبه و گسترش آن به گلدان پلاستیکی باعث می شود قسمت عقب کراس اوور آسیب پذیر باشد.
به طور کلی ، طراحی خارجی HR-V را می توان به خوبی دریافت و از آن استقبال خوبی کرد. با وجود نرده های روی سقف ، چرخ های 16 اینچی و ساختار بدنه سه بعدی ، HR-V از طراحی اسپرت و یکپارچه ای برخوردار است که از بسیاری از کوچکترین و پرفروش ترین کراس اوورهای جهان مانند نیسان جوک و کیا روح جذاب تر خواهد بود. ابعاد این خودرو 4 هزار و 495 متر ، طول 1770 متر عرض و 1،605 متر طول دارد و ویلچر چرخ نیز 2،610 متر است.
طراحی داخلی و داخلی
کنترل پنل HR-V در نگاه اول نسبتاً ساده به نظر می رسد. اما او با ابتکارات عجیب و غریب سعی در ایجاد فضای جدید و خلاقانه برای ساکنان دارد. در فضای داخلی این خودرو بعید است که قطعات فلزی را پیدا کنید و تقریباً همه چیز از ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته شده است. در قسمت جانبی ، HR-V از پنل جلویی و صندلی های جلو استفاده می کند که در ترکیب با صندلی ها از چرم مصنوعی ساخته شده و احساس یک ماشین ارزان قیمت را از بین می برد. قسمت اعظم فرمان از همان پارچه ساخته شده است. اما دارای یک رنگ تیره و هماهنگ با قسمت سخت داشبورد است.