هیوندای آوانته یک اتومبیل جمع و جور است که برای اولین بار در سال 1991 معرفی شد و هم اکنون در نسل ششم تولید می شود. در حقیقت ، آوانته هیوندای النا است که در نسل سوم وارد بازار ایران شد. هیوندای آوانته توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شد و با وجود کیفیت بالا و ویژگی های خوب ، نتوانست موفقیت خوبی کسب کند.
نسل سوم هیوندای آوانته در سال 2001 معرفی شد و در سال 2003 به روز شد. در سال 2005 ، کرمان موتور به عنوان نماینده هیوندای در ایران تصمیم به تولید آوانته در ایران گرفت و این مجمع در سال 1984 آغاز شد و تا سال 2011 ادامه یافت. آوانته محصولی باکیفیت است که به دلیل سیاست های نامناسب ماشین و فروش آن بسیار ناموفق بوده است.
بررسی تخصصی هیوندای آوانته
هیوندای آوانته یک اتومبیل جمع و جور کره ای است که برای اولین بار در سال 1991 با نام اصلی النا معرفی شد و اکنون در نسل ششم موجود است. هیوندای آوانته در نسل سوم وارد بازار ایران شد و توسط کرمان موتور تولید شد. البته آوانته یا همان هیوندای النترا در نسل پنجم و ششم ، وارد کشور ما شد که نسل سوم از آن به وجود آمد.
هیوندای آوانته از سال 2005 در خط تولید کرمان فعالیت می کند و تولید را تا سال 2011 ادامه می دهد. البته آوانته هرگز در کشور ما به موفقیت مطلوب نرسید و دلیل این امر را باید سیاست تولید و استفاده از قیمت های اشتباه دانست.
از نظر طراحی ، هیوندای آوانته حرفی برای گفتن ندارد و در زمان تولید می تواند با خودروهایی مانند سیتروئن زانتیا و رنو مگان رقابت کند. آوانته نیز در نسخه هاچ بک از بازار جهانی عرضه شد که باید فاجعه ای تلقی شود اما خوشبختانه این مدل به ایران نرسید. طراحی قدیمی و نه چندان جذاب آوانته در کابین ادامه دارد. هیوندای آوانته در فضای داخلی پلاستیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و به مرور زمان آسیب نبیند. نسخه اتوماتیک دارای نمایشگری است که علاوه بر دوربین نمای عقب ، می تواند تلویزیون را پخش کند.
اگر در هیوندای آوانته هستید ، نکاتی را دریافت خواهید کرد. یکی از آنها راحتی و فضای کابین ها و صندلی های نسبتاً بزرگ است که مناسب شما هستند. مشکل دیگر عدم نفوذ قسمت بیرونی و موتور در کابین و سکوت نسبی در خودرو است.
از امکانات رفاهی میتسوبیشی تریتون هم باید به مواردی چون ، شیشههای ایمنی دودی، آینههای تاشوی برقی، کفپوش، روکش چرمی فرمان، روکش چرمی دسته دنده و ترمز دستی، چراغها و برف پاککن خودکار، آینهی وسط فتوکرومیک ، کروز کنترل و محدودکننده سرعت اشاره کرد.
درون کابین این پیکاپ موارد دیگری چون روکش پارچهای صندلیها، سیستم تهویهی دوگانه خودکار و خروجی سیستم تهویه روی سقف برای سرنشینان عقب وجود دارد. خروجی سقفی، باد را برای سرنشینان عقب میبرد و جایگزین خروجیهای متداول عقب شده است. البته این ایده چندان جالب نیست چون بهنظر میرسد پیچیدگی آن بالاتر باشد و درضمن، هنگام روشن بودن فن صدای نسبتا زیادی تولید میکند.
متاسفانه هیچیک از تیپهای میتسوبیشی تریتون به سیستم رهیاب ماهوارهای مجهز نیستند، در عوض یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی روی داشبورد وجود دارد و امکاناتی مانند اندروید اتو، اپل کارپلی، بلوتوث، پورت USB، ورودی HDMI و رادیوی دیجیتال را ارائه میدهد و دارای ۶ عدد بلندگو است.
شاید سیستم اطلاعات و سرگرمی میتسوبیشی چندان عالی نباشد ولی نسبتبه سیستمهای از رده خارج مزدا BT-50 و تویوتا هایلوکس بهتر است. ظاهرا تنها جای خالی امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم رهیاب ماهوارهای و سیستم ورود و استارت بدون کلید در این خودرو احساس میشود. درون کابین تریتون نسبت به قبل تغییرات محدودی دارد و تغییرات بیشتر در بخش رنگ هستند تا طراحی. البته کنسول مرکزی طراحی جدیدی دارد.
روی داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده؛ استفاده از این مواد به منظور کاهش قیمت خودرو انجام شده است. عرض کلی کابین مقداری کم احساس میشود و به همین دلیل اگر سه سرنشین در عقب سوار کنید، حتما دچار کمبود جا خواهند شد. اما دو سرنشین در صندلی عقب راحتی کامل خواهند داشت. راننده میتواند فرمان را در عمق و زاویه تنظیم کند که چنین چیزی در این کلاس خودرو یک مزیت است. روی فرمان تریتون کلیدهایی تعبیه شدهاند که میتوان با استفاده از آنها بهسادگی سیستم صوتی و کروز کنترل را تنظیم کرد.
از میتسوبیشی تریتون مانند هر وانت دیگری نباید انتظار زیادی در زمینهی راحتی داشت و سیستم تعلیق در مواجهه با دستاندازها مقداری کوبش دارد. اما اگر باری به وزن ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلوگرم در عقب خودرو قرار داشته باشد، کیفیت سواری مقداری بهبود پیدا میکند. سیستم تعلیق این مدل نسبت به قبل تغییری نکرده استو در جلو از نوع دوجناغی و در عقب از نوع فنر شمش با محور یک تکه است. البته کمک فنرهای عقب دارای قطر بیشتری نسبت به قبل هستند تا روی کنترل عقب خودرو تاثیر مثبت داشته باشند.
بررسی پژو 407
پژو 407 سدان خانواده فرانسوی است که در سال 2003 به عنوان جانشین پژو 406 معرفی شد. 407 تا سال 2010 در خط تولید پژو بود و در سال 2008 وارد بازار ایران شد. اما به دلیل تقاضای کم در ایران و قطع تولید در فرانسه ، ایران خودرو که مسئولیت تهیه آن را بر عهده داشت ، پژو 407 را از سبد محصولات خود خارج کرد.
پژو 407 در نسخه های سدان ، کوپه و واگن در بازارهای جهانی تولید می شد و فقط مدل سدان وارد کشور ما می شود. پژو 407 از خریداران ایرانی امتیاز کمتری گرفت و سرنوشتی مشابه سیتروئن C5 متحمل شد.
پژو 407 در حال حاضر فقط برای نسخه های استفاده شده در دسترس است.
پژو 407 یک اتومبیل خانوادگی است که در سال 2003 در رویدادی در پاریس ارائه شد و پژو تولید خود را تا سال 2010 ادامه داد. پژو 407 در واقع جانشین پژو 406 ، یکی از موفق ترین اتومبیل های تاریخ پژو بود.
پژو 406 خودرویی بود که بین سالهای 1995 و 2004 منتشر شد و جایگزین پژو 407 شد. پژو 406 جایگزین پژو 405 شد و به یکی از پرفروش ترین اتومبیل های تاریخ تبدیل شد. پژو مدیون حضور خود در سری تاکسی ها است که باعث افزایش محبوبیت آن می شود. 406 در ایران ساخته نشده است و ایران خودرو تصمیم به تولید پژو پارس در کشور ما گرفت که با مدل فرانسوی قابل مقایسه نبود.
پژو 407 در بازار به عنوان جایگزینی برای 406 ظاهر شد ، اما نتوانست موفقیت برادر بزرگتر خود را تکرار کند. برای چندین سال ، 407 نزدیک به 850،000 نسخه داشت ، اما این تعداد 406 فاصله داشت.
پژو 407 در سال 2008 توسط ایران خودرو وارد بازار ایران شد و به دلایل مختلف با شرایط نامطلوب روبرو شد. 407 در نسخه های سدان ، کوپه و واگن در بازارهای جهانی موجود بود ، اما در ایران فقط در مدل سدان موجود بود. این 407 در مقایسه با 406 از طراحی کاملاً جدید بوده و به طرز چشمگیری مشابه سایر محصولات پژو مخصوصاً نمای عقب است.
ظاهر
معرفی شده در سال 2003 با به روزرسانی مختصر نسبت به نسل قبل ، ظاهر این نسل از آوانته ها با وجود طراحی جسورانه و پرخطر نسل جدید بسیار محافظه کار و ساده است. در حقیقت ، آوانته-XD به روزهایی برمی گردد که هیوندای فاقد شجاعت در طراحی های مدرن و آینده نگر بود. البته ظاهر آوانته به همان اندازه ساده است که به نظر می رسد ، خطوط روی کاپوت که تا جلو پنجره گسترش می یابد و خطوط جانبی که از بالای چرخ جلو تا صندلی عقب دراز در حال اجرا هستند به بیننده حس پویایی می بخشند. چراغهای جلو ورزشی با چراغهای مه شکن در سپر و گاز اگزوز پنهان علاوه بر آینه های دست ساز و آینه های صندوق عقب گزینه ای در آن زمان بود !! این به زیبایی ماشین کمک کرد.
این اتومبیل البته آن دستگاهی نیست که توجه را به خود جلب کند یا سرش را چرخاند! برای چنین هدفی در نظر گرفته نشده است! اما سن و قیمت را می توان به طراحی بیرونی نسبت داد ، زیرا رقبایی همچون زانتیا ، تویوتا یاریس و نسل قدیمی کرولا ، پروتون جنتو و ایمپین و رنو مگان که در آن زمان رقیب این خودرو بودند نیز خلاق بودند. و فکر می کنم جدا از سلیقه شخصی ، همه آنها در همان سطح آوانته همگرا هستند. البته می توان با استفاده از حلقه های آلومینیومی کمی ظاهر آوانته را بهبود بخشید ، گویا به دلیل قیمت پایین آنها را به بیرون پرتاب می کردند!
در کابین
اگرچه تولید این نسل از هیوندای از آوانت تا سال 2006 ادامه داشت ، مونتاژ چندین سال در ایران ادامه داشت ، اما شما در مورد خودروهای دهه 90 در کابین فکر خواهید کرد. طراحی ساده و قدیمی البته با تجهیزات خوب و با کیفیت مناسب.
از بین بردن برخی از ویژگی ها از قبیل تهویه مطبوع اتوماتیک و دکمه گرمایش صندلی نیز به ساده و ساده تر شدن ظاهر داشبورد و کنسول کمک نمی کند.
با نشستن در این اتومبیل ، شما بیشتر از یک محصول قرن بیست و یکم احساس یک ماشین دهه 90 می کنید. دریچه ها ، کلیدها و تقویت کننده های تهویه مطبوع به گونه ای ساده و عاری از هرگونه هیجان و خلاقیت طراحی شده اند ، گویی هدف این بود که تجهیزات قابل استفاده باشند و جذاب به نظر نرسند.
جالب است که اکنون هیوندای یکی از نقاط قوت طراحی مدرن شیک با نورپردازی و خطوط خوب در داخل کابین است و در واقع نه تنها بازسازی شده بلکه بهبود یافته است.
این داشبورد همچنین دارای صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی با ویژگی هایی مانند سیستم صوتی و پیمایش ماهواره ای است. مانند گذشته ، گلف R نیز با مجموعه ای از حالت های مختلف رانندگی و حتی یک حالت رانندگی شخصی همراه است.
یکی از مهمترین موارد در مورد گلف R دوگانگی آن است. معمولاً گلف R یک ماشین بسیار نرم و راحت است. حتی در حالت رانندگی سازگار با محیط زیست نیز مقرون به صرفه است و مصرف سوخت را تا 1.2 لیتر در هر کیلومتر کاهش می دهد.
اما ، با بازی کردن آن ، به نظر می رسد که شما ماشین مسابقه ای دارید و بوکسور از همه بهتر جواب می دهد. سیستم فرمان همچنین بهترین چسبندگی را ایجاد می کند تا در عبور از پیچ ها مشکلی ایجاد نشود. استفاده از چشمه های فعال در این مدل یک ایده بسیار هوشمندانه بود. به خصوص با توجه به بزرگی حلقه ها ، نیاز به چنین سیستمی دوباره و دوباره احساس می شود.
در بسته بندی سفارشی ترمزهای قوی تر ، چرخ های استاندارد 5 اینچی و چند تفاوت جزئی در سبک گلف R اضافه می شود.
قیمت پایه گلف R حدود 5،000 پوند (حدود 5000 دلار) است. دریافت یک بسته عملکرد با ترمزهای قوی و چرخ های 4 اینچی در اتومبیل 2 پوند اضافی (1 دلار) هزینه دارد و سیستم اگزوز نیز فقط 2 پوند (2 دلار) هزینه دارد. سفارش تمام گزینه ها می تواند قیمت این هاچ بک را تقریباً به 5000 پوند (5000 دلار) افزایش دهد. گلف R از رینگ های 4 اینچی استاندارد برخوردار است و بسته به نوع رینگ ، انتخاب چرخ های بزرگتر می تواند 5 دلار اضافی نیز هزینه کند.
اثاثه یا لوازم داخلی چرمی نیز به صورت سفارشی ساخته شده و به رنگ مشکی و خاکستری موجود است. از ویژگی های استاندارد گلف R می توان به کروز کنترل هوشمند ، روشنایی LED ، مسافت پیموده شده دیجیتال و ناوبری ماهواره ای اشاره کرد. فولکس واگن سیستم کنترل شاسی پویا فردی را ارائه می دهد.
فولکس واگن گلف R یک ماشین متعادل بین اتومبیل های روزمره و اسپرت است. رقیب اصلی این خودرو هیوندا سیویس تیب R. است. آئودی S3 رقیب دیگری برای گلف R است اما در واقعیت باید یک گلف R با تجهیزات بیشتر باشد. قیمت پایه آئودی کمی بالاتر از فولکس واگن است ، اما گلف R با وجود قیمت پایین تر از آن بسیار بهتر است.